Chwyty fletowe
Moja praca Moje miasto

 

Strona domowa
Scenariusze
Artykuły
Pomoce
Przewodnik
Współpraca

Krótka historia fletu ] Co trzeba wiedzieć żeby grać na flecie? ] Jak prawidłowo trzymać flet ] [ Chwyty fletowe ] Tabela chwytów ]

Chwyty fletowe

Chwyty fletowe przedstawiam w takiej kolejności, w jakiej proponuję wprowadzać je dzieciom. Naukę zaczynamy od dźwięków nie sprawiających problemów w zadęciu i w układzie palców. Dobrze  jest utrwalać poznawane dźwięki (chwyty) ucząc dzieci już konkretnego utworu. I tak np. po zapoznaniu uczniów z trzema pierwszymi chwytami H, A, G, utrwalamy je, wykorzystując melodię „Owieczki Kasi” (lub inną). Granie utworów daje dzieciom ogromną radość, satysfakcję i mobilizuje je do dalszych ćwiczeń. W końcowej części przewodnika zamieszczam repertuar do wykorzystania na zajęciach.

 Schemat rozmieszczenia otworów na instrumencie :

Pierwszym dźwiękiem, który poznamy będzie dźwięk H, leżący na trzeciej linii w kluczu wiolinowym. Aby zagrać H zamykamy dwa otwory : kciukiem lewej ręki otwór z tyłu i drugim palcem lewej ręki pierwszy otwór od góry. Na schemacie wygląda to następująco :

Kolejne dźwięki które poznamy to dźwięk A (drugie pole) i dźwięk G (druga linia).

Znając już trzy dźwięki możemy zagrać melodię „Owieczki Kasi” :

Wprowadzamy dźwięki F i E. Uczymy melodii "Zagraj mi czarny Cyganie":

Dźwięki D i C. Melodia "Mało nas"

Wprowadzamy dźwięki C’ (górne) i D’ (górne) :

Po opanowaniu podstawowych chwytów (od C do D’), dzieci mogą zagrać wiele prostych piosenek i melodii. W zależności od potrzeb, możliwości dzieci, zainteresowania nauką gry na flecie, można rozszerzać skalę poznawanych dźwięków.

Następne dźwięki górne, które możemy wprowadzić dzieciom (chcąc rozszerzyć skalę dźwiękową fletu), to dźwięki E’, F’, G’, A’. Z zagraniem ich raczej nie powinno być problemów, ponieważ chwyty te przypominają dolne E, F, G, A, tylko kciuk lewej ręki nie zamyka całkowicie otworu z tyłu. Siłę zadęcia musimy sami wyregulować (dźwięki te trudno jest zagrać cicho), w zależności od posiadanego przez nas fletu i jego właściwości.

Opanowanie coraz szerszej skali fletu pozwala na granie coraz większej ilości utworów. Do zagrania niektórych piosenek potrzebne nam będą jeszcze inne dźwięki : 

Fis, czyli podwyższone krzyżykiem F, 

Gis, czyli podwyższone krzyżykiem G,

B, czyli obniżone bemolem H.

Wszystkie chwyty na flet sopranowy C zamieszczone są w tabeli.

Przewodnik nie wyczerpuje wiadomości z zakresu teorii muzyki, a jedynie je sygnalizuje. To, co jest jednak potrzebne uczniom, podstawowe wiadomości, są wprowadzane stopniowo w podręcznikach „Wesoła szkoła”, z których korzystamy. W przewodnikach dla nauczyciela znajdują się również proste utwory na flet, które można wykorzystać w pracy z dziećmi.

Inne utwory, piosenki, znane melodie i kolędy można znaleźć w poniższych materiałach. Dzieciom łatwiej jest grać melodie które znają, dlatego nauczyciel może wybierać takie właśnie utwory. 

 

Literatura :

1.   A. Banasiewicz, E. Lipska „Muzyka w klasie 1”

2.   M. Bereźnicki „Flet prosty”

3.   M. Bereźnicki „Kolędy na flet prosty”

4.   J. Habela „Słowniczek muzyczny”

5.   U. Loba-Wilgocka „Zabawa z piosenką”

6.   A. Konieczna, E. Grodzka-Jurczyk „Wesoła szkoła”

7.   Z. Pawlisz „Fiku – miku na fleciku”

8.   J. Socha „Nasze muzykowanie”

9.   K. Stasińska „120 lekcji muzyki w klasach 1-3”

10. F. Wesołowski „Zasady muzyki”

 

góra dokumentu

 

Poprzedni Strona domowa Następny